Algemeen
Onderstaand worden mogelijkheden beschreven voor het digitaliseren van de sik.
De informatie is naar beste weten verzameld en samengesteld. TACO MODELS kan
niet instaan voor de volledigheid en juistheid.
De sik heeft heel weinig ruimte voor het aanbrengen van een decoder. Tot op
heden (maart 2009) hebben wij slechts één decoder kunnen vinden welke in de kap
kan worden ondergebracht. Met de functionaliteit en kwaliteit van de decoder
hebben wij geen enkele ervaring en kunnen hierover dus niets vertellen.
Decoder
De bedoelde decoder is een DCC versie en is de DCX74zD van CT-Elektronik
(www.tran.at); gebruikt moet worden de versie MET aansluitdraden.
Plaatsing
Met een afmeting van ca 9x7x2,6 mm zijn er twee mogelijkheden om de decoder
onder te brengen:
• In horizontale positie boven de worm
• In verticale positie voor de worm.
De breedte van de decoder is volgens opgave 7 mm, maar in de praktijk blijkt
dit 7,2 mm te zijn. De motorkap is aan de binnenkant, vlak onder het dak,
slechts 6,9 mm breed en moet dus iets worden uitgefreesd of geslepen. Voor de
eerste mogelijkheid moet de kap over de gehele lengte worden bewerkt en moet de
decoder ook nog op een of andere wijze worden ondersteund om niet op de worm te
belanden. Bij de tweede oplossing hoeft de kap alleen op de plaats van de
decoder te worden uitgefreesd en U kunt ervan verzekerd zijn dat deze oplossing
veel minder risico meebrengt om door de kapwand heen te gaan (onze harde
ervaring). Deze wand is rond 0,8 mm dik en dat is niet veel bij frezen of
slijpen.
Geleverde
versies
Tot voor kort werden geen aangepaste sikjes verkocht. Pas de laatste tijd wordt
om digitaal voorbereide sikjes gevraagd. Op bestelling werden een klein aantal
sikjes voorbereid op de montage van de DCX74zD decoder. Een tweetal exemplaren
werden aangepast volgens de eerste oplossing (te zien aan de uitgefreesde
motorkap), daarna werden een paar exemplaren voorzien van beide mogelijkheden.
Vanaf Maart 2009 werd de tweede mogelijkheid standaard aangebracht.
Ombouw
Hieronder vindt u een aantal aanwijzingen voor het uitvoeren van de
aanpassingen van motor, kap en chassis.
Motor
Voor de
ombouw moet de worm worden ingekort. In de praktijk moet er ca een derde vanaf
en mag de worm niet uitsteken voor het wormwiel. Het wordt ten sterkste
aangeraden om de motor NIET van het chassis te verwijderen. De motor is gelijmd
en past maar net in de cabine en als deze motor ook maar een beetje verschuift
of scheef komt te staan past motor+chassis niet meer in de kap. Laat daarom
tijdens de ombouw de originele aansluitdraden van de motor zitten. Mocht de
motor toch losgaan bij het bewerken, haal hem dan niet verder los, maar neem
motor plus chassis tussen duim en wijsvinger, duw ze tegen elkaar en laat er
vanaf de zijkant een minuscuul drupje sec lijn tussen motor en chassis lopen.
Houd motor en chassis onderste boven (motor onder en chassis boven), dan kan er
geen lijm tussen de tandwielen terecht komen.
Voor het inkorten van de worm
zijn er een paar mogelijkheden:
1. Trek de worm van de as met een kleine poelietrekker en zaag daarna het
nodige deel af met een fijn zaagje. Zelf doen we dit met een type figuurzaag.
Vervolgens kan de worm dan weer met behulp van een klein bankschroefje op de as worden gedrukt.
2. Het uiteinde van de worm kan worden ingeklemd in een van een messing of
nylon M4 moer gemaakt gereedschapje. Het gat van de moer wordt opgeboord met
een 4 mm boor. Vervolgens wordt de moer aan een kant volledig doorgezaagd en
aan de tegenover liggende kant tot de helft. Schuif nu de worm een stukje in
het gat van de moer en klem de moer dan in een bankschroefje. De worm wordt nu vastgeklemd en kan worden afgezaagd, weer met een figuurzaag.
Chassis
De
decoder staat in een gleuf dwars op het chassis. Zie hiervoor de onderstaande
schets. De gleuf kan op verschillende manieren worden gemaakt: frezen, vijlen
of (met de figuurzaag) uitzagen en vervolgens met de vijl op maat maken. De
maten van de gleuf staan in de schets; de maat D is belangrijk. Deze maat moet
zo klein mogelijk zijn, maar de decoder mag het wormwiel niet raken. Rustig
bewerken en veelvuldig passen is de boodschap.
Let er goed op, dat er geen metaalschilfers tussen de tandwielen terecht komen.
Indien dat is gebeurd, dan het chassis uitwassen met wasbenzine en weer goed
laten drogen.
Motorkap
De motorkap kan het beste worden uitgeslepen met een cylinderfreesje in de
handboormachine (type proxxon). Slijp rustig en voorzichtig een beetje
materiaal aan de binnenkant weg. Doe dit afwisselend aan beide kanten totdat de
ruimte voldoende is voor de decoder. Houd hiervoor 7,4 mm aan zodat de decoder
niet gaat klemmen. In totaal is ongeveer 0,4-0,5 mm genoeg. Zie voor de juiste
plaats de schets.
Ook kan het nodig zijn om een heel klein beetje weg te slijpen naast de
bevestigings moer voor het chassis.
Isolatie
Hoewel
het chassis en de kap niet met de voeding zijn verbonden, kan het toch raadzaam
zijn om de montage plaatsten in kap en chassis te isoleren. Tenslotte is er
geen garantie, dat er aan de zijkanten van de decoder geen contact of soldeer
vlakjes contact met kap of chassis kunnen maken. Isoleren kan goed gebeuren met
vloeipapier van sigaretten. Vouw een klein stukje in de juiste vorm, leg het op het te isoleren oppervlak en doe er
een beetje sec lijm op. Dit trekt door het papier en lijmt het vast. Snij het
overtollige papier weg na uitharden. Pas ook hier op dat er geen lijm met de
tandwielen in contact komt. Zo nodig een beetje olie langs de tanden en as van
het tandwiel laten lopen. Sec lijm hecht niet op olie of andere vettigheid. Ook
aan de binnenkant van de kap, bij de aansluitingen van de motor, een klein
stukje tape aanbrengen.
Aansluiten
De
aansluitingen moeten worden gesoldeerd. Gebruik hiervoor een kleine soldeerbout
met spitse punt. Vermogen van 20 W is meer dan genoeg. Van de decoder zijn maar
4 draden nodig aangezien er geen verlichting aanwezig is. De witte en gele
dradenkunnen worden verwijderd door los te solderen.. Onderstaand vind u de
aansluitingen. Zet de decoder eerst verticaal op zijn plek. Meet dan de
draadlengte af en geleid de draden langs de motor en worm. Voorzichtig vast
solderen met weinig tin en warmte. Het plastic van de motor smelt snel. Zie de
schets voor de juiste aansluitingen.
NB: De decoder mag NIET vast worden gezet met tape, lijm of wat dan ook. Op
deze wijze zoekt hij zelf de juiste positie in de motorkap, Achteraf kan de
decoder geen enkele kant meer op behalve op zijn plek blijven.
Opbouw
Als het chassis opnieuw is opgebouwd kan het worden getest. Sluit derhalve de
twee draden van de digitale voeding aan op de beide stroomafnemer veertjes bij
de wielen. De motor moet nu gaan draaien. Loopt alles naar wens, kan het
chassis weer in de kap worden gemonteerd. Doe dit voorzichtig en forceer niets.
De ruimte is beperkt en daardoor kan het voorkomen, dat er ergens nog iets moet
worden uitgeslepen. Check vooral of het chassis bij de voorste bevestiging voldoende
ruimte heeft. Het kan zijn, dat er nog een paar tienden van een mm van de
bevestiging afgefreesd moeten worden. Zie de schets bij ombouw van de motorkap.
Heel veel succes met de ombouw!