Deze loc was afkomstig van het United States Transportation corps en
hiervan werden er 18 stuks door de NS gekocht uit achtergebleven leger
voorraden voor het steunen van de wederopbouw van het land na WO2. In principe
zouden ze de olietreinen vanuit Schoonebeek (Drente) naar de olie industrie
gaan rijden. Dit gebeurde met wisselend succes waarbij één loc veel moeite had
om als trekkracht te dienen. Later werd er in voorspan gereden en nog later
namen eerst stoomlocs van de serie 3300 en later diesellocs van de serie 2200
de rol over.
Van deze loc zijn er in de loop van de tijd enkele modellen
uitgebracht. De eerste was Philotrain met een NS 2000 in schaal HO. Daarna
bleef het redelijk stil en later kwam Wim Mesu met een prachtig gedetailleerd
model uit, ook in schaal HO. Hoofdzakelijk werd het gebracht in kit vorm en dat
vraagt om veel ervaring met messing modelbouw. Een aantal N-spoorders werd
jaloers en er ontstond de vraag naar een kleine serie in schaal N. Op dit punt
ontstond een samenwerking tussen Mesu Models en TACO MODELS waarbij Mesu de kap
voor zijn rekening nam via reduceren van de HO etsplaten naar N en daarbij de
nodige aanpassingen deed. TACO MODELS tekende voor het ontwerp en productie van
de chassis en aandrijvingen.
Verdere tekst volgt