SIK (N)

Locomotor NS 200-300 SIK in schaal N 

Het model van de SIK is voor de eerste maal getoond op een beurs in September 1987. Ongeveer een half jaar later is het model in productie gegaan. Er zijn sinds 1988 ca 500 exemplaren gebouwd in diverse uitvoeringen. Later in dit verhaal vindt U een overzicht van de uitgebrachte uitvoeringen. 

Het model is opgebouwd uit een aantal witmetalen onderdelen. Gekozen is voor witmetaal vanwege het gewicht. De SIK weegt ruim 35 gram, wordt op beide assen aangedreven en heeft daardoor een flinke trekkracht. Op een demonstratiebaantje werden ca 10 vierassige rijtuigen meegetrokken. Met uitzondering van de laatst uitgeleverde modellen zijn alle Sikjes gespoten door THS. De laatste exemplaren zijn door ons zelf gespoten; hieronder vallen in elk geval de rode Railion sikjes en de geel-grijze exemplaren voorzien van hekjes langs de treeplanken. 

Het model is technisch gebaseerd op de Arnold Köf en gebruikt dezelfde motor. Slechts enkele tandwielen zijn gewijzigd. Helaas heeft het daardoor een te hoge snelheid, echter er was te weinig ruimte om een grotere vertraging in te bouwen. Een aanpassing aan de werkelijke snelheid (60 km/h) is mogelijk door het model te digitaliseren. Een andere eenvoudig toe te passen motor hebben wij nog niet gevonden. Meestal liggen de toerentallen bij deze kleine motoren hoog hetgeen een andere overbrenging vereist, maar ook lopen ze meestal niet op 12 Volt maar eerder op 8 of 6 Volt of zelfs nog lager. Aanpassen naar een gebruik tot 12 V is in de kleine ruimte ondoenlijk. Alleen digitaal zou er met dergelijke motoren iets mogelijk zijn. Echter gezien de zeer geringe vraag is hier geen verdere aandacht aan besteed.

Voor de verzamelaars onder U: De volgende uitvoeringen zijn in de loop van de tijd uitgebracht: 

Groen                                                       111 stuks  
Geel/grijs                                                153 stuks 
Groen met kraan                                   14 stuks 
Geel/grijs met kraan                              51 stuks 
Olijfgroen en aluminium dak              2 stuks 
Oud groen met zwart dak                    3 stuks 
Havenbedrijf Rietlanden                       7 stuks 
Railion rood nr 303/ sloopexpres       10 stuks  
Geel/grijs met DB embleem, nr 303  4 stuks 
Geel/grijs met ARBO hekwerk            3 stuks 
Ned train groen                                       3 stuks 
Strukton wit                                              2 stuks 
Strukton geel                                            8 stuks 
Strukton wit/rood/paars                       22 stuks 
Houtgas generator                                12 stuks
In primer                                                    5 stuks 

Dan zijn er nog 84 stuks SIK en 31 stuks SIK met kraan geleverd waarvan niet meer valt na te gaan welke uitvoering dat is geweest. Aangenomen mag worden dat dit voornamelijk geel/grijze en een paar groene uitvoeringen zijn geweest. Het grootste deel van de modellen zijn in de loop van de tijd door THS verkocht, 

Service
Voor service doeleinden hebben wij een aantal koolborstels en aandrukveertjes voor de Arnold motoren in voorraad. Wanneer de borstels zijn versleten kunnen wij deze dus vervangen. Ze worden niet opgestuurd omdat wij er enerzijds zeker van willen zijn, dat ze voor de SIK worden gebruikt en anderzijds willen wij graag de conditie van de lokjes bekijken na een flink aantal gereden km. Behalve de motoren zijn alle andere onderdelen in voorraad. Hierbij behoort ook een reserve bufferbalk. De buffers willen na een pech geval wel eens zijn verbogen. Rechtbuigen maakt het uiterlijk vaak alleen maar erger. Wij kunnen eenvoudig de oude bufferbalk affrezen en een nieuwe aanbrengen. De lok is dan weer als nieuw.



Terug