Locomotor NS
200-300 SIK in schaal N
Het model
van de SIK is voor de eerste maal getoond op een beurs in September
1987. Ongeveer een half jaar later is het model in productie gegaan. Er zijn sinds 1988 ca 500 exemplaren gebouwd in diverse
uitvoeringen. Later in dit verhaal vindt U een overzicht van de
uitgebrachte uitvoeringen.
Het model is
opgebouwd uit een aantal witmetalen onderdelen. Gekozen is voor witmetaal
vanwege het gewicht. De SIK weegt ruim 35 gram, wordt op beide assen
aangedreven en heeft daardoor een flinke trekkracht. Op een demonstratiebaantje
werden ca 10 vierassige rijtuigen meegetrokken. Met uitzondering van
de laatst uitgeleverde modellen zijn alle Sikjes gespoten door THS.
De laatste exemplaren zijn door ons zelf gespoten; hieronder vallen in elk
geval de rode Railion sikjes en de geel-grijze exemplaren voorzien van hekjes
langs de treeplanken.
Het model is technisch gebaseerd op de Arnold Köf
en gebruikt dezelfde motor. Slechts enkele tandwielen zijn gewijzigd. Helaas
heeft het daardoor een te hoge snelheid, echter er was te weinig ruimte om een
grotere vertraging in te bouwen. Een aanpassing aan de werkelijke snelheid (60
km/h) is mogelijk door het model te digitaliseren. Een andere eenvoudig toe te
passen motor hebben wij nog niet gevonden. Meestal liggen de toerentallen bij
deze kleine motoren hoog hetgeen een andere overbrenging vereist, maar ook
lopen ze meestal niet op 12 Volt maar eerder op 8 of 6 Volt of zelfs nog lager.
Aanpassen naar een gebruik tot 12 V is in de kleine ruimte ondoenlijk. Alleen
digitaal zou er met dergelijke motoren iets mogelijk zijn. Echter gezien
de zeer geringe vraag is hier geen verdere aandacht aan besteed.
Voor de
verzamelaars onder U: De volgende uitvoeringen zijn in de loop van de tijd
uitgebracht:
Groen 111 stuks
Geel/grijs 153 stuks
Groen met kraan 14 stuks
Geel/grijs met kraan 51 stuks
Olijfgroen en aluminium dak 2 stuks
Oud groen met zwart dak 3 stuks
Havenbedrijf Rietlanden 7 stuks
Railion rood nr 303/ sloopexpres 10 stuks
Geel/grijs met DB embleem, nr 303 4 stuks
Geel/grijs met ARBO hekwerk 3 stuks
Ned train groen 3 stuks
Strukton wit 2 stuks
Strukton
geel 8 stuks
Strukton wit/rood/paars 22 stuks
Houtgas generator 12 stuks
In primer 5 stuks
Dan zijn er nog 84 stuks SIK en 31 stuks SIK met kraan
geleverd waarvan niet meer valt na te gaan welke uitvoering dat is geweest.
Aangenomen mag worden dat dit voornamelijk geel/grijze en een paar groene
uitvoeringen zijn geweest. Het grootste deel van de modellen zijn in de loop van de
tijd door THS verkocht,
Service
Voor service doeleinden hebben wij een aantal
koolborstels en aandrukveertjes voor de Arnold motoren in voorraad. Wanneer de
borstels zijn versleten kunnen wij deze dus vervangen. Ze worden niet
opgestuurd omdat wij er enerzijds zeker van willen zijn, dat ze voor de SIK
worden gebruikt en anderzijds willen wij graag de conditie van de
lokjes bekijken na een flink aantal gereden km. Behalve de motoren zijn
alle andere onderdelen in voorraad. Hierbij behoort ook een reserve bufferbalk.
De buffers willen na een pech geval wel eens zijn verbogen. Rechtbuigen maakt
het uiterlijk vaak alleen maar erger. Wij kunnen eenvoudig de oude bufferbalk
affrezen en een nieuwe aanbrengen. De lok is dan weer als nieuw.