NS Hondekop Treinstellen (N)

In de loop van de tijd werden door de firma THS een aantal hondekop treinstellen gefabriceerd. Het ontwerp en uitvoering alsmede de keuze voor aandrijvings uitvoeringen zijn afkomstig van THS; ook leverden zij de onderdelen hiervoor en daarmee is het ook een THS product. 

Na een aantal verschillende uitvoeringen van de aandrijving te hebben bedroefd is uiteindelijk voor een uitvoering op basis van een gegoten metalen chassis met toegeleverde onderdelen gekozen 

Gebouwd werden versies met verschillende uitvoeringen van de aandrijvingen op basis van achteeenvolgens: 
·         Gebruik van Minitrix NS 1100 draaistellen vanwege de juiste radstand. 
·         Gebruik van diverse ROCO draaistellen met verschillende radstanden. 
·         Gebruik van Greenmax draaistellen en Mashima motoren. 
·         Gebruik van Mehano draaistellen en Mashima motoren. 
·         Terugkeer naar ROCO draaistellen van de BR 290 met draaistellen met te korte radstand. ROCO art 23254 

Zowel de Greenmax als Mehano uitvoeringen werden via beide draaistellen van de motorbak aangedreven en voorzien van vliegwielen. 

De ontwerpen werden door Tacomodels ontwikkeld en werden aan THS geleverd. De eerste modellen met deze aandrijving werden aangeboden tijdens de VSM manifestatie "terug naar toen" in 2005. De reacties zijn zeer positief. 

De uiteindelijke aandrijving bestaat uit een in het midden gelegen motor, twee vliegwielen met hun eigen lagering en vervolgens twee cardans naar de Mehano draaistellen. De draaistellen zijn geclipt in twee draagarmen welke aan het witmetalen chassis zijn geschroefd. 

Als gevolg van de aankondiging door PIKO dat zij met dit model zouden uitkomen werden op initiatief van THS als opdrachtgever en MCH als verkoper de verdere activiteiten voor het produceren van de hondekop gestopt.

Terug