In de loop van de tijd werden door de firma THS een aantal hondekop
treinstellen gefabriceerd. Het ontwerp en uitvoering alsmede de keuze voor
aandrijvings uitvoeringen zijn afkomstig van THS; ook leverden zij de
onderdelen hiervoor en daarmee is het ook een THS product.
Na een aantal verschillende uitvoeringen van de aandrijving te hebben
bedroefd is uiteindelijk voor een uitvoering op basis van een gegoten metalen
chassis met toegeleverde onderdelen gekozen
Gebouwd werden versies met verschillende uitvoeringen van de
aandrijvingen op basis van achteeenvolgens:
· Gebruik van Minitrix NS 1100 draaistellen vanwege de juiste radstand.
· Gebruik van diverse ROCO draaistellen met verschillende radstanden.
· Gebruik van Greenmax draaistellen en Mashima motoren.
· Gebruik van Mehano draaistellen en Mashima motoren.
· Terugkeer naar ROCO draaistellen van de BR 290 met draaistellen met te
korte radstand. ROCO art 23254
Zowel de Greenmax als Mehano uitvoeringen werden via beide draaistellen
van de motorbak aangedreven en voorzien van vliegwielen.
De ontwerpen werden door Tacomodels ontwikkeld en werden aan THS
geleverd. De eerste modellen met deze aandrijving werden aangeboden tijdens
de VSM manifestatie "terug naar toen" in 2005. De reacties zijn
zeer positief.
De uiteindelijke aandrijving bestaat uit een in het midden gelegen motor,
twee vliegwielen met hun eigen lagering en vervolgens twee cardans naar de
Mehano draaistellen. De draaistellen zijn geclipt in twee draagarmen welke
aan het witmetalen chassis zijn geschroefd.
Als gevolg van de aankondiging door PIKO dat zij met dit model zouden
uitkomen werden op initiatief van THS als opdrachtgever en MCH als verkoper de
verdere activiteiten voor het produceren van de hondekop gestopt.